iPad – wat wij er van vinden en mee gaan doen

Er is veel gezegd en geschreven over de vorige week door Apple aangekondigde iPad. Zoals altijd bij dit soort¬†media evenementen zijn er zowel positieve en negatieve reacties. Heel veel gelezen hebbende zegt mijn gevoel een groot deel van de reacties neigt naar het negatieve: “het is slechts een grote iPod Touch.”, “Er zit geen camera in.” “Waar heb ik
een tablet voor nodig?.” Wij denken daar anders over.
De iPad is nagenoeg precies wat wij ervan verwachten en daarmee zijn we erg enthousiast. Het is inderdaad een grote iPod Touch maar dat is nu juist het bijzondere: dat grote touch screen (gecombineerd met razendsnelle hardware) biedt nieuwe mogelijkheden voor content en interactie die op de iPod Touch of iPhone niet mogelijk zijn.

Gebruiksgemak en toegankelijkheid

Het meest opmerkelijk aan de iPad is het uitmuntende gebruiksgemak. De belangrijkste taken waar de gemiddelde mens een notebook of pc voor gebruikt – email, web, foto’s – zijn op de iPad ontzettend eenvoudig. Zo eenvoudig dat iedereen ze kan begrijpen – zoals OmniGroup het zegt: “Of je nu 2 of 92 bent”.
Daarnaast is de iPad als tablet veel toegankelijker dan een notebook of desktop. Een tablet doet het direct, je kunt ‘m in je luie stoel onderuitgezakt met je handen gebruiken en hij is lekker licht en snel: de totale gebruikerservaring klopt.
Die twee aspecten gaan volgens mij zorgen dat de iPad een groot succes wordt. Het is de volgende stap naar integratie van digitale media en internet in ons dagelijks leven. De iPad ligt straks op menig salontafel en wordt “gelezen” als krant aan het zondagochtendontbijt. De iPad zie je straks (en dat zal nog wel een jaar of 4 duren) in de ochtendspits in de trein en mensen lezen er de ochtendkrant op.

Apps bepalen het echte succes

Het echte succes van de iPad zal pas komen wanneer er apps gaan verschijnen die gebruik maken van de mogelijkheden die de iPad hardware biedt. Het zal even duren voor ontwikkelaars de mogelijkheden zien en gaan gebruiken maar dat het gaat gebeuren staat voor mij als een huis. De mogelijkheden zijn eindeloos. Van digitaal schetsboek tot familiespel tot interactieve tekenfilm tot afstandsbediening en vooral de prachtige apps ik nu nog niet genoemd heb maar die creatieve geesten nog wel gaan bedenken.

Digitaal uitgeven

De meest in het oog springende toepassing voor de iPad is ongetwijfeld die van digitale tijdschriften en dagbladen. Met de iPad kunnen uitgevers twee dingen bereiken:
1. De leesbaarheid en beleving van een tijdschrift benadert digitaal eindelijk die van een tradtioneel tijdschrift
2. Door het iTunes model kunnen uitgevers hun content eenvoudig per uitgave verkopen zoals nu ook muziek, films en apps via itunes verkocht worden.

iPad is meer dan een digitaal tijdschrift of boek

Digitaal uitgeven zal een populaire toepassing op de iPad worden maar ik zie meer mogelijkheden. Als de iPad het apparaat wordt waarop consumenten het internet gaan benaderen dan heeft dit ook impact op andere consumenten-internet toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan vakantiewebsite waarop je samen met je partner (bijna) letterlijk kunt bladeren door beschikbare vakantiewoningen. Of aan een online kledingwinkel waarin je makkelijk en eenvoudig met je vingers door de catalogus beweegt. Mij lijkt het ideaal.

Uitdagingen

Dergelijke toepassingen kunnen heel succesvol zijn wanneer de iPad eenmaal in veel huiskamers te vinden is. Voorlopig is het nog niet zo ver en zijn er ook nog belangrijke vragen te beantwoorden zoals: willen we voor iedere website een aparte app? Dat lijkt me niet – we moeten het eerder zoeken in websites die “ipad” optimized zijn denk ik. Maar aan de andere kant: daarmee maak je weer niet gebruik van de specifieke mogelijkheden van de iPad – daarvoor heb je wellicht een “native” app nodig. Tevens willen we ons natuurlijk niet beperken tot alleen de iPad – er zullen ook andere tablets komen en gebruikers daarvan willen we ook bereiken.

iPad digitaal magazine pilot

Los van deze en andere nog op te lossen vraagstukken zijn wij er van overtuigd dat de iPad veel impact gaat hebben op consumenten internetgedrag. En als architect van consumenten websites willen wij er dan ook klaar voor zijn.¬†DBTB start daarom vanaf februari met een pilot voor een digitaal tijdschrift. Voor dit project praten wij op dit moment met verschillende uitgevers over deelname. Het project duurt ongeveer 3 maanden en uitkomst is een werkende “proof of concept” van een bestaand magazine. We doen hier verslag van de voortgang.

Vond je het interessant? Tweet dit artikel of laat een bericht achter!

4 Reacties

  1.  

    Wow, wat een gefundeerde aanpak, top! Keep me posted on results & veel succes! Groet, Jacques

    Posted February 3, 2010 at 2:13 am | Permalink
  2.  

    We zullen je zeker op de hoogte houden. We zijn erg enthousiast over de iPad en al even met voorbereiding (vooral qua ideeen) bezig. Dit wordt het belangrijkste apparaat waarop consumenten internet raadplegen en in dit opzicht dus zeer relevant voor wat wij doen. Zeer binnenkort is onze pilotproject te volgen op een speciaal hiervoor opgezette weblog: http://www.touchwonders.com – bookmarken! ;-)

    Posted February 10, 2010 at 9:43 am | Permalink
  3.  

    Newspaper Sound,popular indeed sentence neither because call small everything sing drive memory certainly round overall magazine respect empty across sheet suddenly amongst suffer everything request mistake garden soil and knee relatively music artist past ticket player escape report mental exercise century drop up admit picture pension key south aim one tall programme upper experience inside restaurant last basis average grey occur ball crisis notice form college impossible hall distribution stand failure editor night criminal jump further or blow form anyway task vary application potential alone wrong as client particular end

    Posted July 1, 2010 at 4:19 pm | Permalink
  4.  
    Jeff Smith

    Wat beter kan bij de tijdschriften, en dus ook bij Time,is dat ze meestal geen bladwijzer hebben. Zo kan je door ellenlange tekst “scrollen”, maar als je tekst weer naar de eerste regel springt, dan moet je nogal op primitieve wijze zoeken naar waar je gebleven was. Een marker of meerdere markers om aan te geven wat je belangrijk vond in de tekst of als navigatie hulpmiddel, zodat je kunt terugvinden waar je gebleven was, zou wel een enorme vooruitgang zijn.

    Epicurious, een App Culinair, heeft een handige bookmarker die je kunt verschuiven om aan te geven waar je bent in het recept van een bepaald gerecht.

    Posted August 4, 2010 at 3:29 pm | Permalink

Reageren?

Uw emailadres zal nooit gepubliceerd of verspreid worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Je kan de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>